پنج شنبه مارس 23 , 2017
image image image image image image

norooz96

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به بلگراد، این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که از سوی ایران نامزد دو جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن و آسترید لیندگرن شده است در حاشیه برنامه‌های شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد حضور یافت و در جمع دانشجویان این دانشکده که زبان فارسی را به عنوان واحد انتخابی‌ برگزیده‌اند با موضوع «ادبیات مقاومت برای کودکان و نوجوانان، از تجربه تا داستان» سخنرانی کرد.
در این نشست که روز سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه با حضور محسن سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در صربستان، سعید صفری استاد زبان فارسی در دانشگاه بلگراد و محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، همچنین با حضور 70 دانشجوی صرب برگزار شد در ابتدا فرهاد حسن‌زاده با روایتی از دوران کودکی‌اش در شهر آبادان و لمس جنگ به این موضوع پرداخت که چگونه به نوشتن از جنگ رسیده است.

زیبا صدایم کن/ فرهاد حسن‌زادهیادداشتی بر زیبا صدایم کن

مهدی رجبی (نویسنده کودک و نوجوان)

اينجا... بالاي جهان ايستاده‌ام و به زشتي‌هايش نگاه مي‌كنم. من زيبا هستم.

 

راستش اين يكي دو ماه چند بار سعي كردم يادداشتي براي معرفي رمان تازه‌ي فرهاد حسن‌زاده بنويسم. دلم نمي‌خواست كليشه‌اي و تصنعي باشد. دوست داشتم راحت و بي‌دغدغه بنويسم. تا اين‌كه جمله‌ي بالا آمد توي ذهنم. شايد اين جمله‌ چكيده‌ي رمان زيبا صدايم كن باشد. دختري مغموم و معصوم كه توي اتاقك يكي از بلندترين تاوركرين‌هاي شهر ايستاده و به من... به تو... به شلوغي و بي‌رحمي عصر آهن و دود خيره شده است.

 حسین سناپورحسین سناپور

این یادداشت را مدتی پیش حسین سناپور در وبلاگش منتشر کرد. او اشاره‌ی درستی به شاخه‌ای از ادبیات دارد که با قضاوت و پیش‌داوری به آن نگریسته می‌شود.

رمان «حياط خلوت» نوشته‏‌ى فرهاد حسن‏‌زاده را تازه‌‏گى خواندم؛ رمانى كه در سال 82 منتشر شد و نامزد جايزه‏‌ى گلشيرى (در بخش رمان‌های اول) و چند جاى ديگر هم شد، اما انگار هيچ جا برنده نشد. رمان حياطِ خلوت آن قدر خوب هست كه تعجب كنم از اين جايزه نگرفتن‏‌اش در همان سال‏‌ها، و اين كه چرا بعد از حدود هشت سال فقط به چاپ سوم رسيده و آن هم در چاپ سوم فقط هزاروصد نسخه.

یادداشتی درباره­­ و به بهانه­‌ی انتشار «من+ شیمپالو+ جی­جور» نوشته­‌ی فرهاد حسن­‌زاده

بابک بیات

منتشرشده در کتاب فصل کودک و نوجوان، شماره­ی ۵ و۶، تیر و مرداد ۱۳۹۴.

چکیده:

ادبیات کودک به معنای امروزین آن با رومانتیسیسم  مقارن است. در یک نگاه کلان و گذرا به تاریخ ادبیاتِ واپسین قرن می­توان به تقاوت و تشکیک در یک طرز تلقیِ سنتی­ _ تاریخی از کودک رسید. ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران برآیند روند گذار از همین نگاه سنتی به اندیشه­ی مدرن و وضعیتِ پست­مدرن است.

در این گذار گاه با سویه­ی درهم و متعارضی و التقاطی از جهان­بینی­ها در ادبیات مواجهیم و گاه نیز شاهدِ درک درستی از وضعیت کودک و نوجوان در فرهنگ ایرانی هستیم. در این مقاله سعی بر آن است تا  نگاهی گذرا شود به گرایشی از ادبیات پست­مدرن کودک از زاویه­ی کتاب «من+ شیمپالو+ جی­جور»  نوشته­ی فرهاد حسن­زاده.

مایرز می­گوید: «کودک رمانتیک قصه­ی بنیادین ماست.»

shimpaloo m

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا (نشست نقد و بررسی کتاب «من، شیمپالو و جی‌جور» تازه‌ترین اثر فرهاد حسن‌زاده عصر امروز (شنبه 11بهمن 93) با حضور معصومه انصاریان، محمود برآبادی، فرهاد حسن‌زاده، عزت‌الله الوندی، محبوبه نجف خوانی و رسول آبادیان در سرای اهل قلم برگزار شد.

tan

 گزارشی از نشست شورای کتاب کودک

در نشست «تن در ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر آثار فرهاد حسن‌زاده» بر لزوم توجه همزمان به جسم و ذهن به صورت توامان تاکید شد و بی توجهی به مقوله تن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به عنوان عاملی جهت نادیده گرفتن بخشی از مصائب کودکان مطرح شد.

به گزارش ایسنا، در نشست تن در ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر آثار فرهاد حسن زاده دکتر حسین شیخ رضایی که مسئولیت اداره این نشست را بر عهده داشت گفت: آثار فرهاد حسن زاده در این زمینه بسیار حائز اهمیت است چرا که در 7 رمان این نویسنده می‌توان به بررسی حضور تن در ادبیات پرداخت. یکی از آثار اخیر این نویسنده اساسا با موضوعیت تن شکل گرفته است. رمان هستی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محور قرار دادن موضوع بدن شکل گرفته است.

55 rozegare shirinآثار عاشقانه در ادبیات نوجوان ما کم است. نویسندگان به دلایل فرهنگی و اجتماعی کمتر به سوژه‌ی عشق می‌پردازند. هر وقت سخن از عشق به میان می‌آید، برخی آن را به مقوله‌ی جنسی محدود می‌کنند و حرف زدن از آن را فقط برای بزرگسالان مشروع و مجاز می‌شمارند. اما انسان با عشق به دنیا می‌آید. عشق فرزند به مادر و عشق مادر به فرزند اولین جلوه‌های عشق در زندگی است و بعد عشق به همنوع، عشق به حق و حقیقت و عشق به ارزش‌های والا در سراسر زندگی با انسان است. سخن گفتن از عشق سخن گفتن از زندگی است و نمی‌شود عشق را به سن خاصی محدود کرد. کمبود کتاب‌های نوجوانانه با مضمون عشق موجب شده نوجوان‌ها عشق را در کتاب‌های ترجمه و رمان‌های بزرگسالان و یا در فضاهای مجازی جست‌وجو کنند.

تصویرگر: نرجس‌السادات محمدینگاهي به مجموعه‌شعر «وقتش رسيده كمي پسته بشکنيم»

♦عباس تربن

احتمالاً خیلی‌ها نمی‌دانند فرهاد حسن‌زاده که داستان‌نویس شناخته ‌شده‌ای است، یکی از اولین کسانی است که در ایران برای نوجوانان مجموعه‌شعر طنز منتشر کرده است.

اما امسال انتشار کتاب «وقتش رسیده کمی پسته بشکنیم» که همه‌ی شعرهایش در قالب سپید سروده شده، چهره‌ي تازه‌تري از حسن‌زاده در حوزه‌ي شعر و شاعري به نوجوان‌ها نشان مي‌دهد.

تعداد شاعرانی که به نیاز نوجوانان و علاقه‌ي آن‌ها به شعر سپید توجه کرده‌اند از انگشتان دو دست کم‌تر است. البته سال‌هاست که شعرهای نوجوانانه‌ي اين شاعر در مطبوعات منتشر می‌شود. حالا با انتشار اين مجموعه بهتر مي‌توان درباره‌ي كارهاي او قضاوت كرد.

73 vaghtashreside kami pesteh m«وقتش رسیده کمی پسته بشکنیم» نخستین مجموعه شعر فرهاد حسن‌زاده، از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شد. او در این مجموعه از عشق و دوری و دلتنگی و تنهایی گفته است.

به نقل از مهر، نخستین مجموعه شعر فرهاد حسن‌زاده با عنوان «وقتش رسیده کمی پسته بشکنیم»، در قالب طرح مجموعه «شعر نوجوان امروز» منتشر شده اما شعرها، اگرچه زیبا و خواندنی است، اما چندان نوجوانانه نیست.

نام مجموعه از یکی از شعرهای کوتاه حسن‌زاده گرفته شده است که در‌آن می‌خوانیم: «درهای بسته/ حرفی ندارند برای گفتن/ وقتش رسیده کمی پسته بشکنیم»

شاعر در این مجموعه، از تنهایی و دلتنگی انسان معاصر گفته و از آنچه دلخواه اوست. از چیزی که تازه است و تمام نمی‌شود: «من تمام حوصله‌هایم سر رفته/ دلم چیزی تازه می‌خواهد/ چیزی که تمام نشود هربار…»

شيمپالوي حسن‌زاده بر اساس اين تصوير نوشته شد

•علي مولوي

نويسندهها آدمهاي عجيبي هستند؛ آنها هميشه منتظر جرقهاي هستند كه در ذهنشان زده شود و بعد از آن ديگر نميشود جلويشان را گرفت و پشت سر هم مينويسند و مينويسند و مينويسند.

«فرهاد حسنزاده»، نويسندهي شناختهشدهي ادبيات كودك و نوجوان و دبير بخش ادبيات و طنز هفتهنامهي دوچرخه و ماهنامهي سهچرخه هم از اين دست نويسندههاست. او در يك بعد از ظهر تابستاني در سال 1388، يك تصويرگري از هنرمندي بهنام «اميلي براوو» را در يك مجلهي خارجي كودكان ديد و ناگهان جرقهاي در ذهنش زده شد. او يك داستان دربارهي آن تصوير نوشت و تيرماه 1388 آن را در همين سهچرخهي خودمان چاپ كرد و اينطوري بود كه «روزبه روزبهاني»، «جيجور» و «شيمپالو» متولد شدند.

معرفی مجموعه‌ی کودکانه‌ی «من + شيمپالو + جی‌جور»

♦نویسنده : آیدین فرنگی 

شيمپالو٬ شيمپالو٬ شيمپالو! امان از دست شيمپالو٬ شيمپالوها و اخلاق شيمپالویی‌شان! همه‌شان گردن کلفت‌اند و زبان‌ندان و آداب‌نشناس! تا می‌خواهی نفس راحتی بکشی یا کاری را شروع بکنی٬ سروکله‌شان پيدا می‌شود. وقتی یک شيمپالو جلو راهت سبز میشود باید چه کار بکنی؟ طبيعی است که باید اقدامی بکنی! اقدامی مدبرانه که بهتر است پشتوانه‌ای در دنيای ضرب‌المثل‌ها هم داشته باشد. خوب! تا بيشتر از این شروع معرفی مجموعه‌ی هشت جلدی «من + شيمپالو + جی‌جور» شيمپالویی نشده٬ بروم سر اصل مطلب!

bambak small

نگاهي به كتاب «عقرب‌هاي كشتي بمبك»

فرشته نوبخت

شايد بسياري از ما فرهاد حسن‌زاده، نويسنده و طنزپرداز جنوبي را با رمان «حياط خلوت» و «ماشو در مه» بشناسيم اما حسن‌زاده با آثاري نظير «بند رختي كه براي خودش دل داشت»، «كنار درياچه نيمكت هفتم»، «لبخندهاي كشمشي»، «قصه‌هاي كوتي‌كوتي»، «ديو ديگ به سر» و بسياري آثار از اين دست درواقع نويسنده‌اي است موفق در ژانر ادبيات كودك و نوجوان اما تازه‌ترين اثر فرهاد حسن‌زاده، داستاني بلند است به نام «عقرب‌هاي كشتي بمبك» كه در فضايي بومي و در جزيره‌اي از جنوب مي‌گذرد و به‌وقايع حول‌وحوش سال 57 مي‌پردازد.

یادداشتی بر «این وبلاگ واگذار می‌شود»

•ربابه میرغیاثی

«این وبلاگ واگذار می‌شود» خلافِ بیش‌تر رمان‌هایی که برای نوجوانان نوشته می‌شود، روایتِ ‌خطی ندارد. داستان در داستان است و بخشی از آن در زمان حال می‌گذرد و بخشی دیگر، در گذشته. دو راوی هم دارد؛ یکی پسر و دیگری دختر. فکر می‌کنم بچّه‌های امروزی از خواندنِ رُمانی که درباره‌ی دو موضوعِ جذابِ عشق و وبلاگ‌نویسی است بدشان نیاید.

فكر مي‌كردم حیاط خلوت فراموش شده. كتابي كه سال 82 منتشر شد و در زمان خودش بازتاب‌هايي داشت. از اين كه ديدم در يك جمع كتاب‌خوان اخيراً خوانده و ديده شده خوشنود شدم. هر چند نقد اين دوستان چندان با حال و هوايم سازگار نبود و ... ولي بد نديدم ديگران را هم در اين نظر مشترك كنم.

آشور بچه آبادان است. پدرش سرایدار دبیرستان بود و آنها در مدرسه زندگی می‌کردند. جنگ که شروع شد او و خانواده‌اش در شهر ماندند و آشور تمام سال‌های جنگ را در آبادان و جبهه‌های جنگ ماند و جنگید و با کلکسیونی از آثار جنگ در بدنش، حالا (یعنی دو سه سال بعد از اتمام جنگ – زمان حال روایت) با عصا و ویلچیر در همان مدرسه زندگی می‌کند. مالک مدرسه بعد از جنگ به ایران برگشته است و می‌خواهد مدرسه را تبدیل به پول کند. شریفه خواهر آشور است و او هم دلبستگی عجيبي به مدرسه دارد. او بدون اطلاع برادر آگهی گم شدن آشور را به روزنامه می‌سپارد تا از این طریق دوستان نزدیک برادرش را پیدا کند و از آنها کمک بگیرد. آنها شش نفر بودند که از اول ابتدایی تا انتهای دبیرستان با هم همکلاس بودند و وقتی انقلاب و پس از آن جنگ شروع شد همه از هم جدا و پخش و پلا شدند. آگهی به همراه عکس دوران مدرسه‌ی آشور چاپ می‌شود: عاشور مشعلی...اختلال حواس...گم شده...

اصل مطلب را مي‌توانيد اينجا بخوانيد

درباره رمان «اين وبلاگ واگذار مي‌شود» 

•بنفشه محمودي

 یکی از شیوه‌های جذاب نوشتن رمان، خلق داستانی در دل یک داستان دیگر است. در این شیوه، خواننده دو داستان را به طور همزمان می‌خواند و با آنها پیش می‌رود. حالا اگر نویسنده از شیوه‌ای به جز بازی با زمان حال و فلاش‌بک‌های معمول برای نوشتن رمانش استفاده کند، این جذابیت دوچندان می‌شود و این دقیقا‌‌ همان کاری است که فرهاد حسن‌زاده در رمان نوجوان «این وبلاگ واگذار می‌شود» انجام داده است. او در این رمان، یک داستان عاشقانه قدیمی را در قالب یک وبلاگ روایت می‌کند.

bambak small

يادداشتي بر كتاب «عقرب‌هاي كشتي بمبك»

       ♦ فریبا دیندار

دروغ چرا، اول اولش که کتاب را خریده بودم، نه از نوجوان‌های روی جلد خوشم آمده بود نه از اسم کتاب. فکر می‌کردم این هم از آن دسته کتاب‌هایی است که زود خسته‌ام می‌کند. نمی‌دانم چرا گاهی این‌طور می‌شوم، پیش از شروع کردن یک کتاب هزار و یک جور خیالبافی می‌کنم درباره کتاب، درباره داستان و شخصیت‌هایی که هنوز هیچ چیز ازشان نمی‌دانم. کتاب را لابد به این دلیل خریده بودم که اسمش را خیلی جاها خوانده بودم: "عقرب‌های کشتی بمبک!" تازه تلفظ درست "بمبک" را هم نمی‌دانستم.

يادداشتي بر كتاب كنار درياچه نيمكت هفتم

●  فريبا ديندار

دوتا از دلخوشی های من توی دنیا بستنی خوردن و کتاب خواندن هستند. حتما با خودت می گویی بستنی خوردن چه ربطی به کتاب خواندن دارد؟ من می گویم خیلی ربط دارد. کتاب خواندن برای من، مثل بستنی خوردن می ماند. صفحات را ورق زدن و مزه کردن کلمات زیر زبانم و نوچ شدن ذهنم از شیرینی داستان. بعد هم که داستان به آخر می رسد، کتاب شبیه ظرف خالی بستنی می شود که حسرت ِلذت دوباره را در آدم زنده می کند.

بعضی از کتاب ها هستند که انقدر خوشمزه اند، مزه شان زیر زبان آدم می ماند و هی دلت می خواهد دوباره و سه باره کلمات را مزه مزه کنی و در دنیا قصه ها غوطه ور شوی.

"کنار دریاچه، نیمکت هفتم" با آن جلد سبز رنگش مزه بستنی سیب با مغز پسته فراوان می دهد. کتاب خوشمزه ای که خواندنش خیلی زود تمام می شود و مزه کلمات برای همیشه زیر زبانت می ماند.

hasti

نگاهی به رمان هستی

• مرتضی حاتمی

رمانی که جزئی ناشناخته را کشف نکند، غیراخلاقی است. شناخت، یگانه اخلاق رمان است.     «هرمان بروخ»

۳۰سال بعد از انتشار «اولین داستان با موضوع و محور جنگ شهرها با عنوان«حمله ی هوایی» در سال ۱۳۵۹»۱ ادبیات دفاع مقدس و پایداری متولد شد و تاکنون ادامه داشته و البته دچار فراز و فرود و تغییر و تحولات بسیاری شده است.

همکاران خوب و فعال ما در مدیریت کانون پرورش فکری استان تهران در آبان ماه سال۱۳۹۱ ،بعد از گردآوری نظرات مخاطبان، بهترین و پرخواننده ترین رمان نوجوان امروز را بررسی و انتخاب کردند و رمان ((هستی)) به عنوان پر مخاطب ترین رمان از نگاه مخاطبان نوجوان تهرانی برگزیده شد.

عنوان هستي از شخصیت اصلی داستان گرفته شده است. شايد نويسنده از اين خاطر نام هستي را انتخاب می‌کند، تا بگوید که به مدد عشق این دختر به خانواده‌اش، همه از او هستی می‌گیرند و او تبدیل به قلب داستان می‌شود. دخترنوجواني که گویی دنیا به او پشت کرده، کسی است که در شرایط حساس به داد خانواده‌اش رسیده و از اندوه‌شان کم می‌کند.داستان و با ذکر جزئیاتی در‌‌ همان دو صفحه آغاز داستان ادامه می‌یابد که موضوع داستان را (دختری که دلش می‌خواهد پسر باشد) را برای خواننده مشخص می‌کند.

•علی الله سلیمی

مجموعه داستان «پی تی کو... پی تی کو...» شامل سه قصه خیال‌انگیز با طعم پرسش‌ها و نکته‌های فلسفی و همچنین تفکر و تأمل‌برانگیز است که ذهن پرسشگر مخاطبان کودک را نشانه رفته و در عین سادگی، مفاهیم پیچیده‌ای را با زبان کودکانه بیان می‌کند .

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و منتقدان ادبی، نوشتن داستان برای کودکان بر خلاف ظاهر ساده آن، کار دشواری است و نویسنده‌ای که می‌خواهد برای این گروه سنی داستان بنویسد، قبل از هر چیزی باید ارتباط درونی خود با کودک درونش را حتی در بزرگسالی همچنان حفظ کند. به بیان دیگر، نویسنده‌ای که برای کودکان می نویسد، به رغم وارد شدن به دنیای بزرگسالی، باید توانایی دیدن دنیای پیرامون خود از دریچه نگاه کودکان را همانند دوران کودکی خود حفظ کند. البته این به معنای آن نیست که این فرد از دانش و منطق دنیای بزرگسالی دور باشد، بلکه تأکیدی بر خویشتنداری نویسنده به هنگام نوشتن برای کودکان است.

گروه سنی

گشتن

language

دیدارها

امروز : 713
دیروز :1419
هفته :4304
ماه :32110
مجموع :462469

افراد آنلاین :

1
Online

پنج شنبه, 03 فروردين 1396 12:42

خرید اینترنتی کتاب‌ها

image image image image image image image image image
با بچه‌های کانون رشت. زمستان ۱۳۹۳
دبیرستانی در آبادان. دی ۱۳۹۵
کانون پرورش فکری. تهران. آبان ۱۳۹۴
مدرسه‌ای در تهران. فروردین ۱۳۹۵
کتابفروشی. تهران. فروردین ۱۳۹۵
کانون پرورش فکری. پارچین. بهار ۱۳۹۴
با بچه‌های کانون یزدـ آبان ۱۳۹۴
با بچه‌های کانون یزد- آبان ۱۳۹۴
با بچه‌های کانون بندرعباس ـ آبان ۱۳۹۴